Erityisesti talvirenkaiden hinta nousee merkittävästi, sillä monet valmistajat ovat sulkeneet tehtaansa Venäjällä sen jälkeen, kun Venäjä aloitti hyökkäyksen Ukrainaan. Myös kesärenkaiden hinnat nousevat muun muassa rahtikustannusten takia.

Jos on tarvetta ostaa seuraavaa talvea varten autoon uudet talvirenkaat, ne kannattaa ostaa nyt, sanotaan Tampereen ja sen lähiseudun rengasliikkeistä. Ensi syksylle povataan huonoa saatavuutta, ja hinnat nousevat merkittävästi.

Nyt on paras aika ostaa. Talvirenkaat ovat jo nyt todella vähissä varastossa. Toiset toimittajat ovat sanoneet, että kannattaa varautua siihen, ettei syksyllä välttämättä saa kaikkia tuotteita, joita haluaa”

Sen jälkeen, kun Venäjä aloitti täysimittaisen hyökkäyksen Ukrainaan, monet isot rengasvalmistajat ovat sulkeneet tehtaansa Venäjällä. Maassa on nimenomaan tuotettu talvirenkaita. Ensi syksyn huono saatavuus koskettaa sekä nasta- että kitkarenkaita.

Ainoa toimija, jolla edelleen on tehdas Venäjällä, on Nokian Renkaat.

Rengasmateriaaleista pulaa

Kesärenkaita toimitetaan muilta Euroopan tehtailta, mutta niidenkin saannissa on ollut vaikeuksia raaka-ainepulan takia. Teräksen, öljyn, ja synteettisen kumin hinnat ovat nousseet. Synteettistä kumia ei tällä hetkellä edes saa.

Yksi iso syy talvi- ja kesärenkaiden hintojen nousuun on myös rahtikustannukset. Polttoainehinnat ja muut näkyvät suoraan kaikissa asioissa, joita kuljetetaan. Renkaitakaan ei kuljeteta ihan lyhyitä matkoja. Raaka-aineita kuskataan jonnekin ja valmiita tuotteita jälleenmyyjille. Kuljettamista on tosi paljon, ja se näkyy renkaan hinnassa.

Näin paljon hinnat nousevat

Hinnannousu on kova ensi syksynä, se on päivänselvä asia.

Hinnat muuttuvat erityisesti talvirenkaissa. ”Sanoisin, että talvirenkaiden hinta nousee varmaan 10–15 prosenttia ensi talvelle. kesärenkaiden hinta on jo kevään aikana noussut viiden prosentin verran.

Seuraava korotus tulee huhtikuussa ja sitä seuraava toukokuussa. Kesän loppupuolelle mentäessä arvellaan rengastuotteiden kokonaiskustannusten nousevan jopa 10–25 prosenttia.

Sota vaikuttaa kaikkeen. Esimerkiksi alumiini on nyt niin kallista maailmalla, että helmikuun alussa vannetoimittajat nostivat alumiinivanteiden hintaa 20 prosenttia. Se on ihan hirveä nousu.

koko teksti luettavissa

1.4.2022 Aamulehti

Rengashaku Vannehaku Tomason vanteet JapanRacing vanteet

Rengasmääräykset

Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,6 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

Kesärenkaiden urasyvyyden turvasuositus sadekelillä ajettaessa on vähintään 4,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita kesärenkaiden uusimista ja noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun aina, kun sää tai keliolosuhteet sitä edellyttää.

Talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm. Talvirenkaiden turvasuositus lumisella ja jäisessä kelissä ajettaessa on vähintään 5,0 mm.

Lähde: Autonrengasliitto