TPMS on järjestelmä joka tarkkailee renkaiden ilmanpaineita.


Järjestelmiä on kahdentyyppisiä.

Toinen niistä on yhdistetty auton ABS-järjestelmään, ja toinen pohjautuu jokaisessa renkaassa olevaan anturiin, joka lähettää tietoa rengaspaineista auton keskusyksikölle. Anturijärjestelmä on tarkempi kuin auton ABS-järjestelmään yhdistetty järjestelmä.

Anturit ovat paristokäyttöisiä. On tavallista, että anturissa on lepotilatoiminto, jos rengas on paikallaan pitkän aikaa, esimerkiksi varastoinnin yhteydessä. Näin pariston käyttöikä on pidempi, yleensä noin viisi vuotta. Kun paristo on tyhjä, koko TPMS-anturi vaihdetaan.

Anturin uusiminen ei ole ihan yksinkertaista, tarvitsee tietää minkälainen anturi ajoneuvoon sopii ja usein vielä “koodata” anturi toimintaan.

Osta uusi TPMS-sensori täältä.

Meidän myymät anturit koodataan aina valmiiksi, joten asiakkaalle ei jää kuin asentaminen tai asennuttaminen.

Yleisesti antureiden kiinnitys on joko (mutterilla) tai tavallisen venttiilin tapaan kumikauluksella.



EU-direktiivi:
Direktiivin mukaan TPMS-järjestelmä on pakollinen:
kaikissa autoissa, jotka on tyyppihyväksytty 1. marraskuuta 2012 jälkeen
kaikissa autoissa, jotka valmistetaan 1. marraskuuta 2014 jälkeen.

Poikkeus Suomi:
TPMS on pakollinen Suomessa vain tyyppihyväksyntätapauksissa. Sen jälkeen TPMS on auton omistajalle vapaavalintainen riippumatta siitä, onko käytössä alkuperäisrenkaat vai jälkimarkkinoinnin yhteydessä ostettu uusi rengassarja (renkaat ja/tai vanteet). Koska meillä on Suomessa kaksi rengassesonkia, seuraamme rengaspaineita aktiivisemmin kuin muualla Euroopassa, minkä vuoksi Suomessa ei vaadita TPMS:ää jälkimarkkinoinnin yhteydessä ostetuille renkaille. Huomaa, että tietyissä automalleissa ei ole mahdollista sammuttaa TPMS:n varoitusvaloa mikäli renkaissa ei ole antureita.